Momenteel doceert ze aan de Internationale Muziekacademie van Brussel. Voordat ze naar Brussel verhuisde, doceerde ze als hoofddocent aan de University Malaysia Sabah (UMS) waaronder muziektheorie, geschiedenis, compositie en begeleidde ze postdoctorale kandidaten (master en doctoraal) in hun creatieve onderzoek.

Dr. HueyChing Chong begon haar compositiestudie bij de Maleisische componist Yii Kah Hoe. Van 2010 tot 2017, met de volledige steun van de Monbukagakusho Scholarship Award van de Japanse overheid, zette ze haar muzikale verkenning voort onder de voogdij van Prof. Keiko Harada aan de Toho Gakuen School of Music en het Tokyo College of Music. In 2017 behaalde ze haar Doctor of Musical Arts (Composition) aan het Tokyo College of Music. Daarnaast heeft ze ook gestudeerd bij Prof. Akira Nishimura en Prof. Michio Kitazume. Van 2020 tot 2022 heeft ze haar compositorische ideeën en vaardigheden verder ontwikkeld onder begeleiding van de Spaanse componist Alberto Posadas.

In 2014 werd haar compositie RAW voor 13 instrumentalisten bekroond met de 12e President Award van Tokyo College of Music. In 2017 werd introspection-intro voor soloaccordeon bekroond als beste solocompositie tijdens Composers+ Summer Academy. Haar muziek is uitgevoerd in vele landen, waaronder Maleisië, Indonesië, de Filippijnen, Japan, Taiwan, Australië, Spanje, Duitsland, Nederland, Zwitserland, Turkije, Malta en Litouwen.

Ze is uitgenodigd voor tal van internationale muziekfestivals en conferenties, waaronder Indonesia Composers Week 2022, Malditas e Inéditas Música se escribe con M de Mujer met musicologe, Elsa Calero-Carramolino, Universidad de Granada (2021, Spanje), Festival Mujeres en la Música Nueva (2020, Colombia), Mostra Sonora (2019, Muziekfestival in Sueca, Valencia, Spanje), Tokyo College of Music Symposium - Creative Possibilities of East Asian Traditional Musical Instruments (2014, Japan), Geijutsu Dangi Vol. 1 - Speciale deelname als internationale student (2011, Japan), Yogyakarta Contemporary Music Festival (2009 & 2010, Indonesië).

Ze is geselecteerd om deel te nemen aan talloze internationale masterclasses, waaronder de International Ensemble Modern Academy (IEMA) 2016/17, Composers+ Summer Academy 2017, Curs Internacional de Composició Institut Français-Barcelona Modern Project 4th Edition (nov 2017, jan 2018, mei 2018), Experimental Thai Music Laboratory 2016, Burapha University (maart 2016), Atlas Lab 2016, DAAD International Exchange Creative Exposition, HfM Würzburg X Tokyo College of Music 2015, Ensemble Modern en Tokyo Wonder Site Academy 2011, Manila Composers' Lab 2009 en nog veel meer.

Ze heeft ook samengewerkt met internationaal bekende musici, waaronder Iñaki Alberdi (Accordeon), Ricardo Descalzo (Piano), Elena Casoli (Gitaar), Wu Wei (Chinese Sheng), Naoko Kikuchi (Japanse Koto), Atsushi Sugawara (Percussie), Little Giant Chinese Chamber Orchestra, Malaysian Philharmonic Orchestra, ARCIS Saxophone Quartet en Duo Jeux d'Anches (Accordeon Duo).

In 2018 begon ze te experimenteren met improvisatieperformances met de in Istanbul gevestigde multidisciplinaire groep Klank.ist en Maleisische improvisatoren waaronder Yong Yandsen (saxofonist). Ze is ook medeoprichter van The New Music Room met twee andere Maleisische componisten, Zihua Tan en XiaoXi Tee, die allemaal op verschillende continenten gevestigd zijn, om een internationaal platform te creëren - virtueel, live of een hybride van die twee - voor componisten en uitvoerenden over de hele wereld om te discussiëren en nieuwe muziek te creëren door middel van een reeks forums, optredens, masterclasses en leesevenementen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *